Skip links

Antwoord

op uw vragen

De FAQ van Focus Beroepsacademie

Het schoolgebouw

De school staat aan de Dierensteinweg 4 in Barendrecht.

Ja, de school is eenvoudig bereikbaar met de bus en de trein. De buslijnen die in de buurt stoppen zijn bus 146, 76 en 84. Het treinstation is 17 minuten lopen.

Ja, we hebben een fietsenstalling voor de deur van het gebouw. Er is voldoende ruimte voor alle fietsen.

Door de oplevering in 2015 is ons gebouw nog vrij nieuw en modern ingericht. Iedere dag wordt er schoongemaakt, en de toiletten worden twee keer per dag gereinigd.

Ja, al onze leerlingen hebben een eigen kluisje waar ze hun jassen, gymkleding, tassen en telefoon kunnen opbergen. De kluisjes worden afgesloten met een sleutel.

Op dit moment zitten er ongeveer 900 leerlingen op onze school.

De leerlingen komen uit Barendrecht, maar ook uit de omliggende gemeenten.

Het onderwijs op school

Focus Beroepsacademie is een vmbo-school. Wij bieden onderwijs in de basis- en kaderberoepsgerichte leerweg (met of zonder LWOO - Leerwegondersteuning). Onze school is een samenwerking tussen CVO (Christelijk Voortgezet Onderwijs) en OZHW (Onderwijsgroep Zuid-Hollandse Waarden).

Wij bieden de volgende opleidingen aan:

- vmbo basisberoepsgerichte leerweg (met/zonder LWOO)

- vmbo kaderberoepsgerichte leerweg (met/zonder LWOO)

- vmbo gemengde leerweg

Focus Beroepsacademie is een school voor beroepsvoorbereidend onderwijs voor jongeren uit Barendrecht en omgeving. We bieden leerlingen een veelzijdig en vraaggericht aanbod in een veilige omgeving. Maatwerk voor de leerling, respect voor elkaars identiteit en het zoeken naar verbinding zijn kernwaarden in ons handelen. Focus Beroepsacademie biedt afwisselend en uitdagend beroepsonderwijs met doorlopende leerlijnen naar het vervolgonderwijs (mbo). Onze kernwaarden zijn:

- Oog voor geluk

- Verbondenheid

- Doelgericht werken

- Bijdragen aan potentieel

Naast Nederlands krijgen de leerlingen ook Engels. In leerjaar 2 wordt er een projectweek Duits aangeboden.

Leerlingen kunnen worden aangemeld met een advies voor vmbo basis, vmbo basis/kader, vmbo kader, vmbo kader/GL of vmbo kader/TL. Indien een leerling ook een LWOO-indicatie heeft, kan hij of zij eveneens worden aangemeld.

Met een vmbo-diploma van Focus Beroepsacademie kunnen leerlingen terecht bij alle mbo-opleidingen. Het mbo kent niveaus 1, 2, 3 en 4, waarbij het behaalde vmbo-diploma bepaalt op welk niveau de leerling instroomt.

De eerste klas

Bij ons zitten in alle leerjaren alle niveaus bij elkaar, dus ook in leerjaar 1.

Bij de samenstelling van de klassen proberen we zoveel mogelijk rekening te houden met factoren zoals woonplaats, vriendjes en vriendinnetjes en de basisschool. Als u dit niet wilt, kunt u dit aangeven tijdens de aanmeldavond.

Nee, we hebben geen aparte ingang of kantine voor de eerstejaars. Wel houden we toezicht in de hele school tijdens de pauzes.

Ja, voor de zomervakantie komen de leerlingen al een dag langs om kennis te maken met elkaar en de coach. Na de zomervakantie organiseren we nog een aantal introductiedagen met diverse sport- en spelactiviteiten om de docenten en elkaar beter te leren kennen.

Het werken aan studie- en sociale vaardigheden, het waarborgen van veiligheid en welbevinden, de begeleiding door een coach en extra lessen taal en rekenen vallen onder onze basisondersteuning. We betrekken ook de ouders bij de schoolloopbaan van hun kind. Onze basisondersteuning is vooral preventief en gericht op het voorkomen van problemen in de schoolloopbaan.

In het eerste leerjaar krijgen de leerlingen gemiddeld 31,5 uur les per week.

Onze leerlingen maken in het eerste jaar kennis met een breed pakket aan vakken:

  • Nederlands/begrijpend lezen
  • Engels
  • wiskunde/rekenen
  • aardrijkskunde
  • geschiedenis
  • biologie
  • beeldende vorming
  • gym
  • rots en water training
  • levensbeschouwing
  • techniek
  • praktische profiel oriรซntatie

We zijn er bij Focus Beroepsacademie als eerste op gericht om goed onderwijs aan te bieden aan onze leerlingen. Onderwijs dat past bij het niveau en de leerstijl van de leerling, onderwijs dat de leerling uitdaagt en hem of haar helpt de eigen talenten te ontdekken en ontwikkelen. Waar dat nodig is biedt de school de leerlingen ondersteuning om de schoolloopbaan van de leerling succesvol te laten verlopen. We kennen verschillende niveaus van ondersteuning.

Basisondersteuning
Dit is de ondersteuning die we aan alle leerlingen bieden. Onder basisondersteuning valt bijvoorbeeld het werken aan studievaardigheden en sociale vaardigheden, het zorgdragen voor veiligheid en welbevinden van de leerlingen, de begeleiding door een coach en de extra lessen taal en rekenen. Ook het betrekken van de ouders bij de schoolloopbaan van hun kind door de coach of door de LOB-coรถrdinator behoort tot de basisondersteuning die de school biedt. Je zou kunnen zeggen dat de basisondersteuning vooral preventief is, het heeft als doel te voorkomen dat een leerling ergens in de schoolloopbaan minder goed kan presteren.

BasisPlus ondersteuning
Naast de preventieve basis die we aan alle leerlingen bieden, hebben leerlingen soms wat extra steun nodig. Op dat moment wordt de leerling aangemeld bij het ondersteuningsteam (ouders worden hiervan voorafgaand op de hoogte gebracht) . Dat kan extra steun zijn aan een individuele leerling, bijvoorbeeld een aantal gesprekken met de pedagogisch coach van de school of de maatschappelijk werker of begeleiding bij dyslexie en dyscalculie. Ook is er sociale vaardigheidstraining, faalangstreductietraining en examenvreestraining
mogelijk voor de leerlingen die dat nodig hebben. Het zijn ondersteuningsactiviteiten die niet standaard zijn voor elke leerling, maar die wel snel toegankelijk zijn voor leerlingen binnen onze school. We bieden soms ook extra ondersteuning aan een hele groep.

Extra ondersteuning
Extra ondersteuning is altijd maatwerk voor leerlingen die meer nodig hebben dan wij in de basisondersteuning kunnen bieden. Het betreft problematiek waarbij het interne ondersteuningsteam betrokken wordt. Soms is de ondersteuning die wij binnen onze school kunnen bieden niet voldoende. We hebben voor passende ondersteuning dan hulp nodig van anderen. We hebben in de school een Begeleider Passend Onderwijs die ons en de ouders/verzorgers van een leerling kan begeleiden bij het bepalen van de extra ondersteuning die van buiten nodig is. Daarnaast zijn er nauwe contacten met het jongerenwerk Kijk op Welzijn, De Jonge Krijger en PreventiefHalt.

Leerwegondersteunend Onderwijs (lwoo)
De school ontvangt financiรซle middelen om leerwegondersteuning te kunnen bieden op basis van het aantal leerlingen dat een lwoo-aanwijzing heeft. Lwoo-middelen zijn niet specifiek bedoeld voor bepaalde leerlingen. De school mag de middelen ook inzetten ten gunste van niet-lwoo-leerlingen. Dit blijkt ook echt nodig. De middelen worden door ons op de volgende manier ingezet: inzet van de didactisch coach, dyslexiecoach en extra begeleiding van leerlingen met ERWD/ dyscalculie; lessen begrijpend lezen en rekenen in leerjaar 1, 2 en 3; ondersteuning van een orthopedagoge voor testen en begeleiding; aanschaf van begeleidingsmiddelen en schoolmaatschappelijk werk. Voor leerlingen die extra onderwijsondersteuning nodig hebben, meer dan de reguliere lwoo-middelen, stelt de school, in samenspraak met ouders/verzorgers en leerling, een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op. In het ontwikkelingsperspectiefplan staat onder meer het verwachte toekomstperspectief en de extra ondersteuning die de school biedt. Minstens รฉรฉn keer in een jaar wordt het OPP door de coach met ouders/verzorgers en leerling geรซvalueerd.

Op Focus Beroepsacademie werken wij niet met mentoren maar met coaches. De coach is het eerste aanspreekpunt in de communicatie tussen school en ouders/verzorgers. Over alle belangrijke zaken (bijvoorbeeld absentie, resultaten e.d.) neemt hij of zij contact op met de ouders/verzorgers. Elke stamgroep heeft een eigen (stamgroep-) coach om de leerlingen te ondersteunen bij kleine of grotere problemen. Dat kan met leren te maken hebben, maar ook als het op een ander gebied even niet zo lekker gaat is de coach een vertrouwd persoon met wie de leerling kan praten. Hij/zij werkt samen met de stamgroep/klas aan de groepssfeer, bijvoorbeeld in de stamgroepsessies of in de Focus uren. Er zijn verschillende momenten in het schooljaar waarop ouders in gesprek kunnen gaan met de coach. Daarnaast kan er door ouders/verzorgers, als de situatie dit vraagt, altijd zelf contact gezocht worden. Er wordt sowieso 2 รก 3 keer per jou een Focus op jou gesprek gepland met de leerling, ouders en coach. Daar wordt de voortgang van de leerling besproken.

Lessen en tijden

De eerste les begint om 9.00 uur. De laatste les eindigt om 16.30 uur, afhankelijk van het rooster. Lessen worden gegeven in blokken van 25, 50 of 75 minuten. In de bovenbouw zijn er soms lesblokken van 100 minuten voor beroepsgerichte vakken.

Elke lesdag heeft twee pauzes van 25 minuten.

We proberen lessen bij uitval zoveel mogelijk op te vangen met andere docenten. Als dat niet lukt, kan er een tussenuur ontstaan.

Leerlingen moeten dagelijks hun rooster controleren voor eventuele roosterwijzigingen.

Elke leerling die later binnen komt, ook als dit vooraf bekend was (bv tandarts bezoek), meldt zich bij de receptie. De leerling krijgt een toegangsbriefje tot de les. Hij/Zij wordt niet genoteerd als te laat, maar afwezig met kennisgeving (reden vermelden in SOMtoday).

Ongeoorloofd te laat:

  1. De leerling die te laat op school komt of te laat in de les is, meldt zich bij de receptie.
  2. De receptie noteert de reden van het verzuim/te laat in SOMtoday.
  3. De leerling krijgt van de receptie een te laat briefje.
  4. De leerling levert het te laat briefje in bij de docent van wie hij/zij les heeft. (Zonder een te laatje briefje heeft de leerling geen toegang tot de les.)

Ouders kunnen via SOMtoday inzien hoe vaak de leerling te laat is gemeld.

In leerjaar 1 en 2 zijn er geen aparte toetsweken. Maar worden de toetsen over het hele jaar tijdens de lessen ingepland. In leerjaar 3 en 4 zijn er schoolexamenweken. Dan worden alle toetsen die een onderdeel vormen van het examendossier afgenomen.

Contact met ouders

Gedurende het schooljaar worden ouders uitgenodigd voor het Focus-op-jou-gesprek. De leerling presenteert zichzelf, bespreekt zijn of haar voortgang en ambities, en eventuele problemen. De coach ondersteunt de leerling bij deze gesprekken.

Ziekmeldingen moeten vรณรณr 8.00 uur telefonisch worden doorgegeven via tel. 0180-613900. Als een leerling tijdens de schooldag ziek wordt, meldt hij/zij zich bij Leerlingzaken. Een medewerker belt dan naar een ouder/verzorger om door te geven dat de leerling naar huis gaat.

In bijzondere situaties kan er voor u een reden zijn om voor รฉรฉn of meer dagen verlof van school aan te vragen voor een leerling. Ouders kunnen dit doen door het aanvraagformulier voor verlof in te vullen en de reden toe te lichten. Aan de hand van de regelgeving van de leerplicht wordt beoordeeld of het gevraagde verlof wordt toegekend. Op de achterzijde van het aanvraagformulier vindt u de regels die door de dienst Leerplicht worden gehanteerd. Indien de situatie het toelaat, verzoeken wij u het verzoek ruim op tijd in te dienen, zodat wij de tijd hebben om het zorgvuldig te beoordelen.

Aan het begin van het schooljaar ontvangen ouders van nieuwe leerlingen op het opgegeven e-mailadres een e-mail met inloggegevens. Inloggen kan eenvoudig via de portalen-pagina van Focus Beroepsacademie: https://focusberoepsacademie.nl/portalen.

Het overzicht van beoordelingen van alle gemaakte toetsen en verslagen van de coachgesprekken is te zien in de Learning Portal.
Het overzicht van cijfers in leerjaar 3 en 4 en de absenties zijn te bekijken via de SOMtoday ouder-app. Deze app is te downloaden voor iPhone en Android door te zoeken op "SOMtoday ouder" in de Apple App Store of Google Play.

In leerjaar 1 begeleiden we de leerlingen bij hun keuze voor een van de profielen. Tijdens de PPO (praktische profieloriรซntatie) maken de leerlingen kennis met alle profielen. Dit gebeurt door in een carrousel van 5 weken steeds een ander beroepsprofiel te volgen, actief bezig te zijn en kennis te maken met de verschillende profielmodules van de vijf beroepsprofielen. Tijdens de Focus-op-jou-gesprekken wordt de profielkeuze ook besproken. De LOB- en coachgesprekken die de coach met uw kind voert, helpen uw kind en u bij het maken van een keuze voor een van de beroepsgerichte profielen. We vinden het belangrijk dat de leerling een profiel kiest dat past bij zijn of haar interesses. De meeste profielen kunnen zowel met basis- als met kaderniveau worden gekozen.

De coach is het eerste aanspreekpunt in de communicatie tussen school en ouders/verzorgers. Over alle belangrijke zaken, zoals absentie en resultaten, neemt de coach contact op met de ouders/verzorgers. Uiteraard kunt u ook zelf contact opnemen met de coach. Indien nodig kan de coach besluiten een teamleider te betrekken bij specifieke vragen.

Focus Beroepsacademie heeft een ouderkring. In de ouderkring kunnen ouders/verzorgers als afgevaardigden van een klas (รฉรฉn of twee ouders/verzorgers per klas) met elkaar en met de leiding van het onderwijsteam overleggen en meedenken over belangrijke schoolzaken. Daarnaast hebben we ook een Medezeggenschapsraad. Conform de Wet medezeggenschap op scholen heeft Focus Beroepsacademie een Boven Bestuurlijke Medezeggenschapsraad (BBMR). Deze BBMR bestaat uit vertegenwoordigers van het personeel, ouders en leerlingen.

Ja, Focus Beroepsacademie heeft een leerlingraad. Daarin zijn leerlingen uit alle leerjaren vertegenwoordigd. Zij denken mee over beleid, regels en activiteiten.

Veiligheid en regels

Ja, tijdens de pauzes is er altijd toezicht.

Nee. Uit onderzoek blijkt dat kinderen die anderen zien roken, zelf ook eerder gaan roken. Veel scholen in het voortgezet onderwijs hebben daarom al een rookvrij schoolterrein. Sinds 1 januari 2014 heeft de overheid de leeftijdsgrens voor de verkoop van tabak verhoogd naar 18 jaar. Dit is voor ons een goede reden om de directe omgeving van onze school rookvrij te maken. We willen dat de school een veilige en gezonde plek is, en niet een plek waar leerlingen leren roken. Roken in ons schoolgebouw of in de directe omgeving daarvan is daarom niet toegestaan. Dit geldt ook voor het gebruik van e-vapers. We controleren hier streng op en hebben binnen onze procedures sancties opgenomen voor het gebruik van sigaretten en e-vapes.

Veiligheid op school is belangrijk. Leerlingen hebben een veilige schoolomgeving nodig om goed te presteren en zich optimaal te ontwikkelen. Wij hechten als school veel waarde aan de veiligheid van uw kind(eren) en het personeel. Veiligheid is echter niet alleen de verantwoordelijkheid van de school. Wij vragen u de school direct op de hoogte te stellen als uw zoon/dochter zich niet veilig voelt in of rondom de school. Voor de veiligheid van leerlingen en personeel werken wij samen met de gemeente en de politie. Incidenten worden bijgehouden in SOM. Pesten op school proberen we te voorkomen door gesprekken te voeren tijdens de dagstarts en focusuren en door individuele gesprekken tussen de coach en de leerlingen. De anti-pestcoรถrdinator is naast de coach het aanspreekpunt voor leerlingen en ouders/verzorgers bij pesterijen op school. De anti-pestcoรถrdinator wijst de weg naar oplossingen en houdt contact met de leerling, coach en ouders/verzorgers. Daarnaast zijn preventie, monitoring en het aanscherpen van het schoolveiligheidsbeleid taken van de anti-pestcoรถrdinator.

Al het leuke naast de lessen

Naast de reguliere lessen en projecten organiseert de school de volgende activiteiten:

  • Introductiedagen voor het eerste, tweede en derde leerjaar
  • Excursie voor leerjaar 1
  • Schoolkamp voor leerjaar 2
  • Kunst- en cultuurweek in leerjaar 3 (CKV-week)
  • Afsluiting van leerjaar 4
  • Kerstgala voor alle leerjaren
  • Paasviering
  • Iftarviering
  • Diverse educatieve excursies